Program własny sportowych zajęć pozalekcyjnych z piłki koszykowej na rok szkolny 2004/2005.I. Autor programu.
mgr Tomasz Klamra
II. Zadania programu
Wychowanie fizyczne prowadzone w szkołach nie jest w stanie zaspokoić potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Obserwujemy też przeciwne zjawisko, a mianowicie uczniów, którzy wybrali drogę blokersa (często z lenistwa, ale nie tylko). Ja zajmę się w programie dziećmi, które z własnej chęci lub po odpowiedniej motywacji chcą aktywnie spędzać wolny czas i poświęcić się aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności.
Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki, jakimi dysponuje szkoła, wybrałem piłkę koszykową. Koszykówka jako gra i zabawa oparta na elementach technicznych i taktycznych może stanowić doskonałą odmianę zabawy. Naturalne formy ruchu: biegi, skoki, rzuty, rozwijają szybkość, zwinność, siłę i wytrzymałość. Ważną cechą gry jest zespołowość. Rozwija możliwości wykazania inicjatywy, zdyscyplinowania swojej działalności, przyjmowania odpowiedzialności.
Zajęcia będą się odbywały na sali gimnastycznej i boisku w grupie 1216 osób. Uczniowie, wykazujący zainteresowanie piłką koszykową i uczestniczący w zajęciach, będą mogli sprawdzić stopień opanowania swoich umiejętności, uczestnicząc w zawodach sportowych i turniejach. Przewidziane są również sprawdziany bieżące umożliwiające kontrolę postępów uczniów.
III. Charakterystyka placówki.
Podmiotem wdrażającym program jest Gimnazjum 13 w Olsztynie.
Autor programu
Mgr Tomasz Klamra jest absolwentem AWF Gdańsk kierunek wychowanie fizyczne, specjalizacja trenerska pływanie. Staż jako nauczyciel wf to 12 lat.
Baza sportowa szkoły.
Szkoła miejska, wyposażona w salę gimnastyczną o wymiarach 36x18 m z dobrze zaopatrzonym magazynkiem sportowym i małą salę gimnastyczną 15x7 m. Boisko trawiasto piaszczyste 63x25 m, bieżnia 100 m, siłownia szkolna wyposażona w atlas do ćwiczeń siłowych oraz 4 gryfy z zestawem talerzy. Są także 2 stoły do tenisa stołowego. Tuż za płotem szkolnym znajduje się teren leśny nadający się do atletyki terenowej, a zimą do prowadzenia lekcji z saneczkarstwa.
Założenia organizacyjne.
Program będzie realizowany z grupą chłopców z klas IIII 2 razy w tygodniu po 90 minut.
IV. Cele edukacyjne.
- Uświadomienie potrzeby prowadzenia zdrowego stylu życia.
- Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
- Wdrażanie do "zdrowego" współzawodnictwa.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
- Wzbogacenie uczniów w wiadomości dotyczące historii piłki koszykowej w Polsce i na świecie, przepisów gry, sędziowania.
- Osiągnięcie przez uczniów wysokiego poziomu sprawności fizycznej.
- Ukształtowanie dojrzałej osobowości uczniów, ukierunkowanej na osiąganie celów dzięki umiejętności współdziałania i współzawodnictwa.
V. Zadania szkoły.
Aby osiągnąć wyżej wymienione cele wychowania fizycznego szkoła powinna:
- Stymulować i umożliwiać uczniom podejmowanie aktywności ruchowej i wyrażanie własnych przeżyć w zabawach i grach.
- Tworzyć warunki do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
- Zapoznać uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
- Dokonywać oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia.
- Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.
- Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.
- Zapewniać atmosferę życzliwości, akceptacji i szacunku dla siebie.
VI. Cele ogólne.
- Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości i mocy.
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
- Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
- Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
- Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
- Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.
- Eliminowanie błędów technicznych i taktycznych.
- Nauka współpracy w zespole.
- Zapoznanie uczniów z systemami rozgrywania zawodów piłki koszykowej.
- Zapoznanie uczniów z zasadami gry i sędziowania w piłce koszykowej.
- Przygotowanie do samodzielnego organizowania zawodów.
- Kontrola i ocena sprawności ogólnej i specjalnej.
- Kształtowanie nawyku czynnego wypoczynku.
VII. Szczegółowe treści kształcenia.
Postawa i poruszanie.
- poruszanie się w ataku
- poruszanie się w obronie
- zatrzymania i obroty
- Chwyt i podanie.
- oburącz, jednorącz
- sprzed klatki piersiowej, zza głowy, kozłem
- sytuacyjne
- Kozłowanie.
- niskie i wysokie
- ze zmianą kierunku, tempa, ręki
- Rzut.
- z biegu
- z miejsca
- z wyskoku
- po podaniu
- po kozłowaniu
- Zwód.
- rękami i piłką
- tułowiem i nogami
- wzrokiem
- Zbieranie piłki z tablicy .
- zbieranie piłki z tablicy w ataku i w obronie
- dobitka po niecelnym rzucie
- Atak szybki.
- 1x0, 2x0
- 1x1, 2x1
- 2x2, 3x2
- Atak pozycyjny.
- atak pozycyjny w ustawieniu 2:1:2
- zasłony (kombinacje dwójkowe, trójkowe)
- atak przeciw obronie "każdy swego"
- "duża ósemka"
- Obrona.
- indywidualna
- postawa
- poruszanie
- wygarnięcie i przechwytywanie piłki
- zespołowa
- "każdy swego"
- strefowa 2:3
- Zagrania w sytuacjach specjalnych.
- przy wyrzucie piłki zza linii bocznej boiska
- przy wyrzucie piłki zza linii końcowej
- po rzucie sędziowskim
- Zorganizowanie wewnątrzszkolnych zawodów w koszykówce chłopców.
VIII. Działania wychowawcze.
- Wyrabianie nawyków higieniczno zdrowotnych.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie.
- Przestrzeganie zasad "fair play".
- Wdrażanie do czynnego wypoczynku.
- Poszanowanie mienia szkolnego.
- Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.
- Samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych.
- Wdrażanie do samodyscypliny w czasie ćwiczeń.
- Promowanie szkoły.
IX. Procedury osiągania celów.
- Zasady nauczania.
- aktywności
- poglądowości
- stopniowania trudności
- systematyczności
- utrwalania
- przystępności i indywidualnych zadań
- Metody nauczania.
- analityczna
- syntetyczna
- kompleksowa
- Metody przekazywania wiadomości.
- pokaz
- opowiadanie
- dyskusja
- pogadanka
- Formy prowadzenia zajęć.
- ścisła
- fragmentów gry
- gra uproszczona
- gra szkolna
- gra właściwa
X. Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu.
- Wykazuje aktywną postawę w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej i ruchowej.
- Dba o zdrowie, hartuje organizm.
- Cechuje się systematyczną aktywnością ruchową.
- Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu.
- Podniesie swoje umiejętności motoryczne.
- Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne.
- Będzie znał przepisy gry w piłkę koszykową.
- Będzie inicjatorem wielu imprez sportowych.
- Stosuje zasady "fair play".
- Poprawnie wykonuje elementy techniczne indywidualnie i zespołowo.
- Poprowadzi samodzielnie rozgrzewkę organizmu.
- Uczestniczy w rekreacji poza szkołą.
XI. Ewaluacja programu.
- Sprawdzian umiejętności ruchowych i jego analiza.
- Praktyczny sprawdzian umiejętności sędziowania.
- Udział w zawodach sportowych.
XII. Bibliografia:
- Mikułowski J., Oszast H. "Koszykówka" Wyd. "Sport i Turystyka" Wwa 1976
- Wyżnikiewicz Zd. "Koszykówka" Wyd. "Sport i Turystyka" Wwa 1977
- Kłyszejko W. "Koszykówka" Wyd. GKKF Wwa 1951
- Śmiglewska M. Program wychowania fizycznego. Nr dop. DKW 4014290/99.
n-l w-f Tomasz Klamra